Mange, fx virksomhedsejere, hvis forretninger er lukkede på ubestemt tid, spørger mig, om det kan betale sig netop nu i denne kritiske tid at fokusere på digital markedsføring.

Uafhængig af hvilken branche man befinder sig i, så vil det korte svar være ja. Netop nu er det faktisk det bedste tidspunkt at kigge på din online synlighed.

I krisetider som denne, hvor vi må lukke af for den fysiske kontakt, er den digitale “kontakt” altafgørende for, om vi kan fortsætte vores forretning.

Én ting er helt sikkert: Vi kommer igennem denne vanskelige tid, og når vi er på den anden side af denne epidemi og vi åbner vores fysiske forretninger igen, så er det også vigtigt, at du kan være med og ikke først skal til at kigge på din digitale strategi på det tidspunkt.

Som sagt, er vi alle ramt af denne situation og vi må søge at få det bedste ud af den. Det er nu dine potentielle kunder sidder derhjemme foran computeren – de arbejder højst sandsynligt hjemme i stedet for at være ude til fysiske møder. Derfor er der en god chance for, at du kan nå dem digitalt bedre nu end på et hvilket som helst andet tidspunkt.

Det kan enten være med Facebook annoncering, søgemaskineoptimering (SEO) eller med Google ads – uanset hvilke kanaler du beslutter dig for at bruge, skal der laves en plan for, hvordan du når ud til din ønskede målgruppe.

Hvor lang tid før jeg ligger nummer 1 på Google?

Alle ønsker at ligge nummer 1 på Google, så jeg får ofte spørgsmålet, “Hvor lang tid går der, før jeg ligger nummer 1 på Google?”. Svaret er meget mere komplekst end hvad man lige forestiller sig og det afhænger af utrolig mange faktorer.

Ændring i søgetrends

En af de væsentligste faktorer er, at folks online søgetrends og vaner ændrer sig i takt med teknologiens udvikling. Søgemaskinernes opførsel ændrer sig også for at kunne levere det mest relevante indhold til brugeren.

Det er, for eksempel, ikke særlig lang tid siden, at Google besluttede sig for også at medtage sociale medieprofiler i deres søgeresultater. Yderligere var det først i 2015, at Google ændrede reglerne omkring responsive (mobilvenlige) hjemmesider for at gøre indholdet mere relevant for brugere som søger via mobile enheder – som nu udgør 80% af alle søgninger.

Et andet rigtig godt eksempel er udviklingen af AI og talegenkendelse. Nu er det meget sjældent man finder en mobiltelefon eller en søgemaskine som ikke har talegenkendelse.

Hvis man skal ligge i top på Google, er det derfor ikke nok at lave det korrekte udgangspunkt – det er nødvendigt at SEO-optimere, for hele tiden at følge med i de ændrede søgetrends.

Hvordan kommer jeg så i gang med digital markedsføring?

Til at starte med er det vigtig at kigge på jeres hjemmeside, alt fra knapper, skrifttype og skriftstørrelse. Google analyserer det hele, og at ligge højt på brugervenlighed er utrolig vigtigt, så dine besøgende ikke forlader siden hurtigt igen.

Linkbuilding

Måden Google finder ud af om din side er relevant er ved at se hvor mange eksterne og interne links den har. Derfor er det også vigtigt, at der bliver lavet en linkstrategi.

Billeder

På de fleste hjemmesider er der billeder. Det er meget vigtigt, at alle disse billeder har det som kaldes ALT-tags, hvilket gør at Google kan “forstå”  billedet og dermed også få dette med i dens rangering.

Indhold

Indholdet på hjemmesiden er en af de vigtigste faktorer, da Google  ikke længere kigger kun efter hvilke søgeord, der er brugt. 

Google laver en avanceret analyse og kigger nu bl.a. efter hvor mange gange indholdet er brugt og hvor det er placeret på siden, hvor ofte dit indhold er opdateret, hvor langt det er og hvor let det er at læse. Derfor er det ekstra vigtigt at tænke over, hvordan du får et godt indhold på din hjemmeside.

Alt dette betyder, at det er meget sværere og tager længere tid at komme op i Googles topresultater, men til gengæld er det også mere konkret hvad der skal til for at få en god placering på Google. Det betyder så, at man skal bruge en del tid på at gøre ens hjemmesides rangering høj og at man skal optimere (SEO optimere) løbende for at bevare sidens gode position.

Vedligeholdelse af online markedsføring

Om du gør brug af sociale medier, om du arbejder med SEO på din hjemmeside eller E-mail markedsføring, så er det meget vigtigt, at det bliver vedligeholdt løbende.

Hvis du eksempelvis opslår noget hver dag i en måned på et socialt medie og derefter pludselig stopper, så kan dette have en negativ effekt hos dine potentielle kunder.

Er tiden virkelig inde til, at man skal være synlig på sociale medier?

Jeg vil gerne gentage hvad jeg sagde i starten: Ja. Hvis du ikke er synlig nu, hvor kunderne har tid til at læse dine opslag, hvornår skal du så være synlig?

Alle planlægger for fremtiden. Derfor er det nu, at de sociale medier kan få dine fremtidige kunder til at få øjnene op for din virksomhed.

Gratis E-bog

Vi er i Crunch ved at lave en E-bog, der handler om, hvad man skal tage højde for netop når man laver en ny hjemmeside og skal til at markedsføre den online.

Vi forventer, at den er færdig med udgangen af april måned. Du kan få den gratis ved at  forudbestille bogen her, så sender vi den til dig så snart den udgives. Du kan også følge os på de sociale medier, hvor vi skriver når den er udgivet og klar til at blive downloadet.

Jeg ved, at der er mange som bruger megen energi alene på at sikre virksomhedens overlevelse  i denne svære tid, men online synlighed kan hjælpe jer med at komme på benene igen efter krisen er overstået. Kontakt os derfor gerne for en uforpligtende snak om mulighederne for, at netop din virksomhed kan blive synlig i medierne og på Google.

Gratis SEO analyse af din hjemmeside

Ved at klikke på nedenstående link kan du få lavet en gratis SEO analyse af din hjemmeside. Den kan bruges som udgangspunkt for de tiltag, der netop skal gøres for at få din virksomhed til at rangere højt, når der søges efter netop de ydelser du kan levere.

Få gratis SEO analyse

Do you enjoy reading Crunch blog?

Do you enjoy reading Crunch blog?

Subscribe to our newsletter to receive the latest news and updates from our blog.

You have Successfully Subscribed!

Share This

Ved brug af denne hjemmeside accepterer du brugen af cookies Mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk