For at kunne drive virksomhed i det 21. Århundrede er det blevet essentielt for virksomheder at optræde på de sociale medier. Det er en måde at kunne skabe opmærksomhed på.

Det kan være svært for virksomheder at finde hoved og hale i hvilke trends, som egentlig kan nå den pågældende målgruppe. Derfor har vi lavet en top-5 af de SoMe trends, som vil fylde i 2020’s content marketing.

TikTok

TikTok fik en masse kritik i året 2019, men til trods for dette har ca. 200.000 dansker, downloadede appen.

I 2019 blev appen downloaded 33 million gange på App store. Dette gjorde TikTok til den mest downloadede app på App Store for året 2019. Platformen har omkring 500 millioner aktive bruger verden over. Den hyppigste målgruppe på verdensplan ligger mellem 16-24 år, hvilket også gør sig gældende i Danmark.

TikTok er stadig en ny spiller på markedet som konkurrerer med Twitter, Facebook osv. Platformen tilbyder brugerne, at kunne dele videoer af 15-60 sekunders varighed, med musik. 

Der ligger et stort potentiale for virksomheder på denne platform. Der er en måde at kunne tiltrække et nyt kundesegment, og skabe en større kendskabsgrad.

2020 vil være året hvor flere virksomheder vil komme i gang med TikTok. Den nuværende algoritme, gør det nemmere for brugerne at tiltrække følger, likes og engagement. Det er bestemt et underholdende medie, hvilket gør at brugernes forventningerne til videoerne enten er humoristiske eller indeholder en wauw effekt. Det vil derfor udfordre den kommunikative tone-of-voice i marketingbranchen. 

Emojis

2019 blev året hvor Emojis blev brugt hyppigere i virksomhedernes kommunikation. Denne trend følger så videre også i 2020, hvor flere ord vil blive erstattet med emojis for at skabe et blikfang der kan få læseren til at stoppe op og læse teksten.

Denne trend vil både påvirke på B2B og B2C markedet ift. Kommunikationen på de sociale medier. 2020 vil derfor blive et år, hvor emojis vil blive nøje udvalgt i kommunikativ sammenhæng.  

Stories

Både stories på Instagram og Facebook vil i 2020 spille en stører rolle på platformene. Story funktionen har givet virksomheder nye muligheder for at ramme potentielle kunder. Funktionen blev tilføjet i 2017 til Messenger, før det ramte hele Facebook platformen.   

Stories gør det muligt for virksomheder at kunne nå ud til dem, som kun bruger Messenger appen og ikke Facebook via betalt promovering, som vises imellem de forskellige stories.

Udover betalt promovering er det også muligt at bruge funktionen gratis. Det vil dog ikke være muligt at ramme de brugere, som kun har en Messenger profil. 

Stories er en af Facebooks nyeste funktioner, hvilket gør det nemmere for brugerne at få flere organiske visninger end ved et opslag. Stories funktion er dog ikke brugt af mange, men Facebook er fast besluttet på at gøre en indsats for at denne funktion i fremtiden bliver brugt oftere, hvilket var det de gjorde på Instagram. Det kan derfor have sine fordele i at være proaktiv på denne funktion. Det kan på længere sigt belønne de fremtidige opslags placering hos følgerne.

Brug derfor denne funktion på samme måde som på Instagram stories. Det behøver ikke at være æstetisk eller professionelt produceret videoer og billeder, men derimod personligt og underholdende.

Brugerne/ følgerne sætter pris på at virksomhederne deler ud af det som sker bag facaden. Det giver virksomheden større tillid fra kunden. I denne relation har Facebook gjort det muligt for deres brugere at gå live. Denne funktion er med til at bygge en direkte relation mellem brugeren og følgerne.

Stories funktionen i 2020 vil forblive en personlig måde at række ud til sine følgere. 

Video 

2020 vil fortsat være præget af video content. Med TikTok’s store succes i 2019 og Facebook som i flere år har favoriseret video-content frem for tekst og billeder på instagram og facebook, er der et tydeligt behov for video content til brugerne.

Det er derfor vigtigt at skabe indhold som er fængende, humoristisk og endda chokerende. De korte videoer er perfekte til at fange opmærksomheden, ved lidt mere tunge informationer. Er videoen sjov, men har en lidt kedelig start, så indsæt en “teaser” på 3-5 sekunder af det sjove eller chokerende for at fange nysgerrigheden hos seeren.

Det er en god metode at bruge, til at få brugerne til at se videoen i længere tid. 2020 vil være præget af meget mere video content, og det er derfor vigtigt at huske at få lavet undertekster til alt videoindhold, da mange ser video uden lyd. 

IGTV 

IGTV har været tilgængelig på Instagram appen siden 2018, men først i 2019 begyndte brugen af den. Det er nu muligt at uploade op til 60 minutters video på sin instagram konto.

Målet er at få brugerne til at se videoerne til ende, og derfor anbefales at det er en god idé at uploade videoer af maks. 10 minutters varighed til sin instagram profil.

IGTV er en perfekt måde at dele fx interviews eller små selv produceret serier. Her må videoerne gerne være produceret mere professionelt, da det kan være længere. Når videoen publiceres, vil den blive delt på Instagram feeded.

Det er derfor vigtigt at de første 60 sekunder er interessante for følgeren. Er videoen ikke det vil der være risiko for stører tab under afspilningen. Det er muligt for følgere at like, dele og kommentere på videoen, som en normal post.

Overvej at filme videoerne således at de passer til 1080 x 1920 pixel, da de fleste kigger på content i det format. IGTV vil vokse i 2020 og en del influencers, virksomheder og instagram forretninger vil gøre mere brug af denne funktion, til at kunne vise helt nye sider af dem eller virksomheden.

Do you enjoy reading Crunch blog?

Do you enjoy reading Crunch blog?

Subscribe to our newsletter to receive the latest news and updates from our blog.

You have Successfully Subscribed!

Share This

Ved brug af denne hjemmeside accepterer du brugen af cookies Mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk