I dagens danmark er du nødt til at markedsføre dig på forskellige medier, men især e-mail markedsføring er vigtigere end man lige går og tror. Men er e-mails ikke snart ved at være forældet eller er det faktisk en af de største kanaler i forhold til markedsføring? I forhold til organisk søgning så er e-mails den næststørste kilde til salg. Så her er 10 tips til at komme godt i gang eller måske til at blive endnu bedre.

Tip #1 – Send hvad folk gerne vil have, kend din målgruppe, personliggør

Det allervigtigste ved e-mail markedsføring er at kende sin målgruppe, hvad vil de gerne have samt hvad kunne interessere dem. Få fastlagt dit marked, få valgt en segmenteringsvariable, vurder segmenters attraktivitet og målgruppevalg. Derefter skal du få lavet en markedsstrategi samt livsstilsanalyse. Til brug af dette kan du benytte dig af SWOT-modellen for at lave en markedsanalyse. Minerva modellen eller den nyere udgave Gallup Kompas kan fastsætte hvilken slags målgruppe dine potentielle kunder er. Dette kan bruges som en vejleder til hvilke livsværdier lige præcis din målgruppe har og hvordan du bedst tilpasser dig denne.

Tip #2 – E-mail klient, hvilken skal du bruge?

Der findes et hav af e-mail klienter til nem sending af nyhedsbreve. Selv er jeg kompatibel med SendInBlue og MailChimp, men du skal finde den tjeneste som passer bedst til dit behov. Du skal først overveje hvad dit budget er, hvor mange skal du sende til samt hvilke funktioner du har brug for.

Tip #3 – Forskellige platforme – forskelligt design (Hvad bliver der oftest læst på?

I 2013 var der 41 % der åbnede deres nyhedsbreve fra mobiltelefonen og 28 % åbnede fra deres computer. Vi er kun blevet mere hyppige brugere af vores mobil i forhold til internettrafik. Derfor skal du altid have i baghovedet, at du skal kreere et design både til mobiltelefonen og computer så det er responsivt.

Tip #4 – Fang folk hurtigt! Emnelinje skal få folk til at åbne mailen

Som overskriften hentyder til skal du fange folk ved første øjekast, for ellers ryger dit nyhedsbrev bare i mappen slettet post. Lav en catchy sætning, som opfordrer til at de bliver nødt til at åbne e-mailen for at læse mere.

Tip #5 – Opbyg tillid samt skab relation, personliggør

Skab et nyhedsbrev som har dit firmas identitet, det kan være i form af billeder, nogle bestemte farver og samme skrivestil. Du må gerne sætte e-mailen op til, at skrive “Hej -Indsæt personens navn”. Det gør at e-mailen føles personlig og henvendt med et bestemt formål, i stedet for noget der bare er blevet sendt ud til alle og enhver.

Tip #6 – Call to action / f.eks et billede / aida

Undervurder ikke en call to action, for dit tilbud til kunden kan være nok så godt. Men ligger den ikke det rigtige sted på siden, så fanger den ikke som den skal. Så placerer den gerne i starten og ikke gem den væk i bunden. Hertil kan du benytte AIDA modellen, for at finde ud af Attention (opmærksomhed), Interest (interesse), Desire (ønske om at eje produktet) og Action (handling – købe produktet). For at tiltrække kunden, så kan brugen af et billede med fængende tekst samtidig være hjælpsomt.

Tip #7 – Undgå at gå i spamfilter

For ikke at havne i spamfilteret uden, at kunden overhovedet har læst dit nyhedsbrev. Så skal du passe på med visse ord, det kan f.eks indeholde nogle ord med penge, sex, sundhed samt for mange billeder. Men du kan downloade analyseværktøjer, der kan hjælpe dig. Men ellers kan du overvåge test adresser (som der også findes værktøjer til) eller drage konklusioner ud fra de resultater, du får. Hvis alle klikker på dine links, undtagen modtagere med en G-mail adresse, så ved du at du nok har et leveringsproblem hos dem.

Tip #8 – Promover sociale medier

I dit nyhedsbrev skal du altid inkludere dine sociale medier, for at gøre opmærksom på at du samtidig benytter andre kanaler. Fordi det at inkludere ikoner i det nyhedsbrev, såsom Facebook, Instagram men også din hjemmeside, gør at du har mulighed for at dele indhold på forskellige medier. I dit nyhedsbrev har du mulighed for, at benytte dig af infographic eller en god pointe som kan deles på sociale medier. Gør det nemt for læseren af dele det med det samme, uden at de skal tage stilling at skulle skrive noget ovenover. Hvis folk har lyst til at afmelde sig, så kan du føre de til en separat side. Hvor at du f.eks skriver “Er din indbakke blevet for fyldt, jamen så følg os da i stedet på de sociale medier, hvor du stadig vil modtage nyheder, tips og tricks!”

Tip #9 – Lovgivningen, i form af afmelding

Det kan ikke siges klart nok, så se at få læst loven igennem. Loven er lige til, så kender du den, så får du ingen problemer. Så husk altid at lave en “afmeldings” knap i bunden at dit nyhedsbrev, intet kan gøre læserne mere irriteret end dette.

Tip #10 – Test

Test, test, test. Kan ikke siges nok, mange af e-mail klienterne udbyder at man kan sende test e-mails. Så benyt dig af det lige så mange gange, som der er behov for indtil du er helt tilfreds.

 

 

God fornøjelse!

Do you enjoy reading Crunch blog?

Do you enjoy reading Crunch blog?

Subscribe to our newsletter to receive the latest news and updates from our blog.

You have Successfully Subscribed!

Share This

Ved brug af denne hjemmeside accepterer du brugen af cookies Mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk