Top 5 Tech-trends

Den første mediedag i CES 2018 startede allerede i Las Vegas d. 8. Januar. Den var rig med præsentationer fra udstillere om, hvad teknologi der vil komme i den forventede fremtid. Men på et højere niveau blev kerneindustriens tendenser og mønstre præsenteret på 2018 Tech Trends to Watch-sessionen, der blev givet af Consumer Technology Association’s seniorchef for markedsundersøgelser, Lesley Rohrbaugh, samt senior direktør for markedsundersøgelse Steve Koenig . Her er et kig på de trends, vi forventer at lære mere om i 2018.

1. Ansigtsgenkendelse på farten

Fra iPhone X Face ID-teknologien til din bil, der er i stand til at genkende dine øjne og næse. Vores ansigter spiller en større og større rolle ved at hjælpe vores enheder med at genkende os og fange vores præferencer. Når som helst og hvor som helst. Og det ser ud til at vi bliver mere komfortable med det. Ifølge Consumer Technology Association’s forskning har brugerne øget tillid til, at denne teknologi anvendes til bl.a. indhentning af person følsomme oplysninger. Ifølge ​​NVIDIA Corporation kan ansigtsgenkendelsen allerede bruges af smarte køretøjer til at genkende sine ejere, til at låse op døre, åbne bagagerum og meget mere.

Alle disse mønstre afspejles i den forventede udvikling for in-vehicle teknologi – indtægter i år forventes at nå op på $ 15,9 mia., Hvilket er en stigning på 6%. Source

2. 5G

5G er en type trådløs teknologi, som du måske allerede har hørt om i de seneste overskrifter. En af grundene til, at det er en stor nyhed, er at det vil resultere i højere trådløse hastigheder, kapaciteter og lavere ventetid. Det vil generelt betyde, at der vil være langt færre forsinkelser eller “tekniske tøven” i ting såsom, VR eller autonome køretøjer. Det beriger ikke kun brugeroplevelsen, når det kommer til noget som AR (Augmented reality) eller VR (Virtual reality) ved at give højere datahastigheder. Men det er også praktisk for sikkerheden. Det er her latens stykket kommer ind. Et af de vigtigste dele af autonom kørselstekniksikkerhed, er evnen til selvstændigt at træffe operationelle beslutninger – hurtigt og måske mere problemfrit end en menneskelig chauffør kan.

Men hvor hurtigt er 5G? Under præsentationen blev eksemplet på en to-timers filmdownload, brugt. På et 3G-netværk ville det tage 26 timer. På 4G sænkes det til seks minutter. Men på 5G sænkes det til 3,6 sekunder.

3. Smart Cities

Fra selvkørende pizzaudlejningsbiler (ja, dette findes) til miljø og energiforbrug. Smarte byer, hvor samfundet og teknologien møder hinanden.

Forstil dig en by hvor alt teknologi indsamler data. Det kunne være; data om trafik der kan fortælle en ambulance hvilke rute den skal køre. Det kunne også være det kunne hjælpe med dynamiske parkeringsafgifter alt efter tid og trafik. Mens Smart Cities er en meget ny kategori, er markedsførings mulighederne stadig meget åbne. Det giver mulighed for brands at øge deres roller i samfundet – især når det gælder teknologi.

Et af de bedste tilfælde for vækst af Smart Cities er for eksempel hvordan de vil arbejde for at styrke den offentlige sikkerhed og service. Det er noget der ikke kan ske uden samarbejde mellem marked, organisationer og regionalt lederskab. Det giver virksomheder mulighed for at byde ind med service, og hvem vil ikke have en bid af den store kage?! Ved at undersøge, hvor deres egne organisationer passer ind i en Smart Cities økosystem, kan marketingfolk på at finde måder, hvori deres mærker aktivt kan støtte og bidrage til en Smart City.

4.Virtual Reality

Vi har skrevet om det før i forbindelse med Pokémon Go, her og her. Men VR er stadig i skarp udvikling. Dog er det langt fra en ny trend, men det vi holder øje med, er de nyeste anvendelsessager til det. Engang var teknologien næsten udelukkende brugt til at fortælle en historie med henblik på underholdning. Nu er virksomheder og organisationer blevet præsenteret med muligheden for at udnytte VR til kommercielle formål. Som for eksempel at shoppe og nær studere en service. Det kan også være at se nærmere på, hvad der hjælper en virksomhed med at løbe rundt, og hvordan dens produkter bliver skabt.

B2C

Augmented Reality (AR) arbejder sig yderligere ind i B2C-rummet, da vi går ind i æraen af ​​det der blev kaldt “AR for alle.” Der har allerede været flere forbrugerorienterede brugssager fra mærker som IKEA og Wayfair, der har brugt det ved hjælp af teknologien til ting som hjemmeindretning. Det er også blevet brugt til demonstrationer for bedre spiloplevelser fra både Apple og Google.

B2B

Men AR gjorde først et navn i sig selv i B2B-sektoren. Her var det hovedsagelig til formål for messer og forbedring af informationsleverancen til analytikere. Og da det fortsætter med at vokse sin tilstedeværelse inden for forbrugssektoren, forventer vi ikke, at det forlader B2B. Efterhånden som teknologien forbedres, vil mange af de formål, den oprindeligt blev brugt til, også fortsætte med at udvikle sig og præsentere en mulighed for forretningsmæssige markedsførere.

5. Stemmen – Den 4. Salgs kanal

Consumer Technology Association’s forskning har vist, at en ud af fire shoppere brugte voice assistants i deres ferie shopping i 2017 sæsonen. Her er et område, hvor marketingfolk kan bruge stigningen i smarte højttalersalg til deres fordel. Voice assistance og teknologi bliver en større del af brandets identitet. Det er et område med mulighed for dem der endnu ikke har begyndt at udnytte det som sådan. Så hvordan starter man? Prøv at se på måder at fusionere dit brand med voice assistants.

Held og lykke

Meld dig til vores nyhedsbrev

Meld dig til vores nyhedsbrev og få spændende nyheder hver uge!

Du er nu tilmeldt nyhedsbrevet!