Facebook reklamering er en populær ting. Vi kan give dig 7 tips, som garanteret vil bringe stor succes til din næste Facebook reklame.

Der er sket mange ændringer i 2017. Som mange af jer nok har lagt mærke til udvikler Facebooks grænseflade sig konstant både på godt og ondt. Mark Zuckerbergs designteam har satset på enkelthed for at gøre Facebook mere brugervenligt.

1. Definer dine mål

At definere de rette målsætninger vil hjælpe dig med at planlægge din Facebook kampagne. Dit mål kunne fx være at generere leads eller promovere produkter og services. Måske er dit fokus at tiltrække mennesker til din lokale virksomhed eller skabe opmærksomhed omkring dit brand. At definere et klart mål bør altid være det første step inden du begynder at opbygge din kampagne.

2. Vælg det rette annonceformat

Facebook giver os muligheden for at vælge mellem en række forskellige annonceformater. Vi har lavet en liste over mulige formater samt fordelene ved hvert format. På den måde kan du nemt vælge hvilket format, der bedst passer til lige netop dit formål.

Foto

Vi ved alle at et billede siger mere end tusinde ord. Vi behøver nok ikke sige særlig meget mere for at overbevise dig om, at du helt bestemt behøver noget visuelt for at skabe opmærksomhed omkring dit brand. At bruge et foto på en Facebook annonce er en nem måde at få opmærksomhed på.

Video

Videoer giver dig mulighed for at engagere seeren med historien om din virksomhed. Ved at definere den rette målgruppe kan du rette annoncen mod de mennesker, som har størst sandsynlighed for at have interesse i din virksomhed.

Karrusel

Karrusel formatet giver dig mulighed for at anvende op til 10 billeder eller videoer i en enkelt annonce. Hver af disse billeder/videoer kan have separate links. Hermed kan folk se dem ved at swipe til højre eller venstre. Med dette format har du plads til kreativitet og rig mulighed for at engagere seeren.

Diasshow

Diasshows har den fordel at de kan opnå lige så meget opmærksomhed som videoer. De er samtidig lettere og mindre tidskrævende at producere. De indlæses også hurtigere, og er mindre afhængige af hastigheden på internettet.

Kanvas

Kanvas formatet giver dig mulighed for at skabe lige præcis hvad du har lyst til. Dette full-screen format kan hjælpe dig med at interagere med seeren ved at lade dem klikke, swipe, tilite og zoome. Facebook siger også at kanvas annoncer indlæses hurtigere.

Samling

Også kaldet et collage. Dette format er optimalt for dig der vil vise mange forskellige produkter i en enkelt annonce. Formatet er full-screen hvilket giver seeren mulighed for at browse uden at forlade Facebook. Når en person viser interesse i et af dine produkter, sender annoncen dem videre til din hjemmeside eller din app.  

3. Reducer teksten

Designere elsker at sige “Less is more”, men alle kan efterhånden nikke genkendende til at livet går stærkt og at vi ikke bruger særlig meget tid på at læse hvad der rent faktisk står i annoncer. Når du opbygger din kampagne, kan du forsøge kun at benytte dig af ord, som ikke kan aflæses fra det visuelle. Alt i alt – vælg dine ord med omhu.

4. Brug billeder af høj kvalitet

Det er ikke særlig svært at finde billeder af høj kvalitet på internettet nu til dags. Mange professionelle og semi-professionelle fotografer og designere stræber efter at blive bemærket, så de deler deres arbejde gratis (glem dog ikke at give dem credit). Størrelse har også en effekt når det kommer til succesfulde Facebook annoncer, så vær sikker på at dine visuelle elementer har de rette dimensioner.

5. Vis personer frem, som nyder dit produkt

På trods af at der findes mange gode stock fotos, er det altid bedre at skabe dine egne billeder. Endnu bedre er det, hvis du kan skabe en scene hvor helt almindelige mennesker (kendte ville heller ikke skade) benytter sig af dit produkt eller service. Ligegyldigt hvad du sælger, kan du præsentere det på en attraktiv måde. Hvis du fx sælger is, kan du spørge nogle af dine kunder om de vil være en del af din kampagne til gengæld for et gavekort. Denne tilgang kan muligvis skabe dig stor succes.

6. Sørg for den rette timing

Hvis vi kigger på ovenstående eksempel igen, ville det være en dårlig idé at frigive en kampagne, som viser folk siddende i solen og spise is midt i november måned (i hvert fald ikke i Danmark). Du bør altid vælge det rette tidspunkt at frigive dine annoncer. Dette er ikke kun sæsonbetinget, det kan også inkludere tid på ugen eller tid på dagen. Weekender, morgener og aftener har tendens til højere aktivitet.

7. Test og analyse

Sidst men ikke mindst bør du altid teste og analysere dine Facebook kampagner for at spare penge og opnå bedre resultater. Det er muligt at redigere dine annoncer undervejs i din kampagne, så hvis du lægger mærke til noget der ikke virker som det burde, så kan du med fordel ændre det. Husk også at du ikke behøver at være bange for at afprøve forskellige målgrupper, formater og tider på dagen.

Facebook annoncer har bragt online marketing til et helt nyt niveau. Hvorfor ikke lade det bringe din virksomheds digitale strategi fantastiske resultater?

Hvis du har behov for hjælp til opbyggelsen af din næste Facebook kampagne er vi selvfølgelig klar på at hjælpe dig. 

Held og lykke

Facebook reklamering
Do you enjoy reading Crunch blog?

Do you enjoy reading Crunch blog?

Subscribe to our newsletter to receive the latest news and updates from our blog.

You have Successfully Subscribed!

Share This

Ved brug af denne hjemmeside accepterer du brugen af cookies Mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk