Efter opfindelsen af internettet, har vores adfærd ændret sig på mange måder. Den adfærdsudvikling tog kun fart da vi også fik smartphones implementeret i vores daglige dag. En af de ting der har ændret sig markant er vores måde at købe på. Vi har fået hurtig adgang til shoppingsider, hvor man kan handle døgnet rundt. Man kan putte ting i en virtuel indkøbskurv og fortryde igen uden konsekvens. Men det er ikke kun blevet nemmere for forbrugerene men faktisk også virksomhederne. Du kan nemlig drage nytte af alt den data og herved finde den bedste måde at skabe strøm gennem lige netop din virksomhed.

I denne artikel vil vi først og fremmest fremhæve den enorme betydning internettet har, på den måde vi køber ting. Vi vil også guide dig til hvordan du får mest ud af denne adfærdsudvikling.

Som du måske ved introducerede Googles vice direktør Jim Lecinski sin bog “The Zero Moment of Truth” (eller ZMOT) i 2011. Bogen beskriver hvordan købsadfærden har ændret sig med tiden og hvilke faktorer der har haft betydning for denne ændring.

Vi finder derfor denne bog meget relevant og mener, at det er en god idé at gennemgå teorien med dig. På den måde kan du bruge den til at forbedre din markedsføringsstrategi.

Når du læser denne artikel, kan det være at du synes du kender til alle disse faktorer i forvejen. Men der er en stor forskel i at kende til dem og det at inkorporere dem i sin organisation. De kan gå hen og hjælpe din virksomhed med at blomstre, hvis de bruges på den helt rigtige måde. Til at begynde med, er det vigtigt at forstå hvad ZMOT betyder. Det er “det præcise øjeblik, hvor folk har et behov, hensigt eller spørgsmål, de ønsker besvaret online” om et produkt, et mærke eller noget andet. Det stadie som kunden befinder sig i her kaldes også “pre-shopping”.

 

[Image source: Google Images]

 

 

En typisk situation hvor vores her og ny behov opstår er typisk en rejse. Forestil dig dette; – du planlægger din næste familieferie, og du vil gerne besøge Barcelona. Du har et fastlagt budget, og du er på udkig efter dine hotelmuligheder baseret på pris, andre gæsters anmeldelser og ratings af de mulige hoteller. For os som mennesker, er det nemlig af væsentlig betydning, hvad andre mener, når det kommer til beslutningsprocessen.

Men hvorfor kalder Jim Lecinski det for “ZERO moment of truth” – eller på dansk “sandhedens øjeblik”?

Når man skal tage en beslutning om køb er der to faser – den første og den anden del af ZMOT. Tidligere foregik det sådan, at efter du fik idéen eller behovet for at købe en bestemt vare, gik du hen til en butik, og tog et kig på varen. Her ville du læse hvad der er skrevet på etiketten og derefter træffe din beslutning om at købe eller ej. Dette kaldes “first moment of truth”. Den anden del opstår når du benytter produktet og får erfaring i at bruge det.

Men så kom internettet, hvilket gjorde at folk kunne få mere at vide om det produkt de søgte, end fra den person, der sælger det til dem. Som Douglas Karr (Medstifter og Chief Marketing Officer) siger: I ZMOT søger man flere oplysninger før man går til butikken for at få den bedste vare. Takket være vores smartphones hjælper vores konstante adgang til internettet os med at søge information. Vi kan læse anmeldelser, se videoer og spørge folk i vores netværk til råds. Alt det er blevet en tryghed vi benytter os af inden vi køber et produkt. Faktisk er antallet af mennesker, der gør alle disse ting mens de er i butikken steget betydeligt i de seneste par år.

I 2016, opfandt Google yderligere to øjeblikke – FMOT og SMOT, eller de såkaldte “Micro Moments”, som vi belyser nærmere i et af vores andre blogindlæg.

For at, underbygge hvad vi har sagt hidtil, vil vi give nogle statistikker. Ifølge Googles interne data; “er der mere end 100 milliarder søgninger på søgemaskinen hver måned og ⅓ af alle søgninger stammer fra smartphones”. Derfor er betydningen af ZMOT større nu end nogensinde før.

Hvis du har nået dette punkt i artiklen, vil du nu få nogle råd, om hvordan du opnår denne ZMOT for at øge salget og styrke dit brands genkendelighed.

Det er nemlig ikke svært at vinde “Zero moment of truth” øjeblikket, hvis du har den rigtige strategi.

Som du sikkert allerede har forstået, handler det i bund og grund om at komme tættere på dine kunder. Det er essentielt at kende deres behov og adfærd.

Der er nogle vigtige punkter, du skal have i tankerne, når du udvikler en vellykket plan.

Vores brand er, hvad folk siger, det er

Det er derfor, du har brug for at sikre, at folk er tilfredse med de oplevelser, du giver dem, og deler denne positive oplevelse med andre. Sociale medier er et stærkt værktøj for at blive et anerkendt og velkendt mærke. Hvis du vil vide mere om sociale medier, kan du læse denne artikel.

Find dine “Zero moment of truth”

Det betyder, at du ved, hvad der er interessant for dine kunder og giver dem, hvad de har brug for. En nem måde at gøre det er at afdække, hvad folk søger efter. Her er “Google trends” et nyttigt værktøj, der kan give dig tonsvis af oplysninger om, hvad der er populært inden for det du sælger.

Vær der i de rigtige øjeblikke

En “Moment of truth” er altid et øjeblik, der betyder noget. Det er derfor, du skal være til stede, når dine kunder har brug for dig og besvare de spørgsmål, de beder om. Altid give dem det rigtige svar, når som helst, hvor som helst – være mobil venlig.

Vær synlig

Ifølge statistikkerne, kan en video øge salget, som det gjorde for “Dermablend”. En video viser folk, hvordan dit produkt fungerer, og hvordan de kan drage nytte af det. Det kan være afgørende for din succes. Mennesker er visuelle, og vi har brug for at se noget med vores egne øjne, så vi kan danne tillid til at købe det.

Vi håber, at vores indlæg kan bruges i din virksomhed., Du er altid velkommen til at dele dine erfaringer og tanker om “The Zero moment of Truth” – “sandhedens øjeblik”  i kommentarerne nedenfor.

Do you enjoy reading Crunch blog?

Do you enjoy reading Crunch blog?

Subscribe to our newsletter to receive the latest news and updates from our blog.

You have Successfully Subscribed!

Share This

Ved brug af denne hjemmeside accepterer du brugen af cookies Mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk