Hvad er SEO? 

SEO står for Search Engine Optimization, som betyder søgemaskineoptimering på dansk. SEO giver et udtryk for, hvor synlig din hjemmeside er i søgemaskinerne. Når man arbejder med SEO, handler det om at gøre dit website relevant for kundens søgning. Det vil sige, at det er vigtigt, at du bruger de nøgleord, som der er i teksten på dit website. Nøgleordene du vælger at benytte, skal være søgeord, som du ved kunderne også søger efter. Ved brug af rigtige keywords kan du få flere besøgende og bedre placeringer. 

Forestil dig at du gerne vil finde en billig rejse til sommerferien, og du er nødt til at finde nogle information omkring dette. Så du tænder din computer, går ind på en søgemaskine og indtaster ”billige rejser i sommerferien”. Der vil komme en masse forslag op, som så står i rækkefølge med en 1. plads, 2. plads, 3. plads osv.

Måske har du hørt om virksomheder, som har arbejdet med søgemaskineoptimering. Denne rækkefølge er ikke bare tilfældig, da de firmaer der er kommet til syne, har været rigtig gode til at bruge SEO. De har optimeret deres hjemmeside og indholdet, så den er synlig på søgemaskinerne og kan findes på relevante ord, som deres målgruppe har søgt på. Derfor er SEO så vigtig at fokusere på, fordi kunden vil højst sandsynligt vælge de første 3 forslag.

 

Her er en lille guide til hvordan du kan bruge SEO:

SEO kan splittes op i 2 grupper:

 

On-page optimisation:

Når man kigger på On-page optimisation så fokusere man først og fremmest på indholdet og strukturen på ens hjemmeside.

Start ud med at gøre din hjemmeside let tilgængelig og brugervenlig. Dette gør det lettere for søgemaskinerne at få adgang til dit indhold, og vurdere om din hjemmeside er relevant nok.

 

Det andet er søgeord:

Søgeord er fundamentet for en søgning. Søgemaskinerne vender tilbage til de hjemmesider der er mest relevant til de ord ens målgrupper søger på. Derfor er det meget vigtigt at implementere søgeord der bliver oftest brugt.

 

Der er 3 trin til at finde de bedste søgeord:

  • Brainstorm
    • Tænk på søgeord der beskriver dit firma
    • Hvordan du besvare kundernes behov
  • Indsaml data
    • Spørg dine kunder hvad de har brugt for at finde dig
    • Kig på hvad der skaber trafik til din hjemmeside nu
  • Brug søgeord værktøjer
    • Brug værktøjer såsom Adwords for at undersøge, hvor mange søgninger der er på søgeordene, du har fundet og hvor høj konkurrencen er.

 

Efter du har fundet de rette søgeord, skal de implementeres til din hjemmeside.

 

Off-page optimisation:

Off-page optimisation handler om, at man bruger de sociale medier og link-building. Søgemaskinerne kan rigtig godt lide, at man bruger sociale medier såsom Facebook, Instagram, Twitter mm. Dette viser, at man er tilgængelig flere steder.

 

Link building:

Link building er faktisk den vigtigste del af off-page optimisation og især ekstern link building – som bliver forklaret længere nede.

Det første ved link building er intern link building, hvor du linker til forskellige steder på din hjemmeside.

Det andet er ekstern link building, som er, hvor andre linker til din hjemmeside. Søgemaskinerne kan rigtig godt lide, når andre linker til din hjemmeside, fordi det viser at dit indhold er relevant og troværdigt. Men husk søgemaskinerne kan spore, hvor dine links kommer fra og se hvor mange links du får – så ikke noget med at snyde til dig links.