Det som er sket i USA de seneste par uger, er kommet som en overraskelse for mange. Amerikanerne har taget deres beslutning og nu skal de leve med den. Hvis vi skal tage den politiske del ud af denne historie, så kan vi sige, at der har været en klar vinder i denne kamp om at få den offentliges opmærksomhed.

Hvad kan I som marketingsfolk lære fra præsidentvalget og hvordan kan I implementere dette i jeres markedsføringsstrategi? Her er nogle forslag:

Definer din målgruppe
Mennesker kan elske og hade dig. Det er meget svært at ændre folks mening, når de har besluttet sig for noget de ikke kan lide. Du skal acceptere dette faktum og begynde at gå efter dem som er dine fans. Du skal henvende dig til dine fans og snakke med dem i deres sprog – ikke med komplicerede termer. Det vigtigste er, at du skal kunne appellere til deres følelser og påvirke dem i en positiv retning.

Så, hvis du ikke har gjort dette endnu, så find din målgruppe og gør dit bedste for at beholde dem.

Forbliv tro med det du tror på
Find din kerneværdier og stå inde for dem. Hvis du begynder på at ændre dit firmas budskab, kan det skabe forvirring og dine kunder vil løbe væk fra dig.

Det er rigtigt at folk ændrer deres meninger ofte, når det kommer til følelser eller økonomiske problemer, men hvis du viser dine kunder at dit produkt er af høj kvalitet, det er pengene værd og du selv tror på dette, så kan du kun vinde.

Se på det på denne måde: ”Hvis du prøver at skabe et produkt som alle kan lide, så vil du ende med ikke at tilfredsstille nogen” siger Gregg Schwartz i hans artikel. Aristotle har sagt i mange år – ”Friends to all is friend to none”Tænk på det.

Vær mindeværdig
Nemt at sige, men svært at opnå. Men hvis du altid vælger din comfort zone, så vil du ende op med at være kedelig og usynlig. Giv den lidt mere ”wow” effekt – noget som man ikke ser til hver dag. Det kunne være et chokerende post på de sociale medier, (det skal selvfølgelig ikke være i konflikt med din værdier), men noget som vil få folk til at snakke. Nogle mennesker vil finde det upassende og ikke forstå hvad du mener, men dem vil der altid være nogen af.

De sociale medier er et magtfuldt værktøj, når det kommer til at skabe popularitet og give folk noget de kan huske. Dette vil komme til din fordel i sidste ende.

God kommunikation er vigtigt
Lad ikke din tvetydighed komme i vejen for en klar, præcis og nem kommunikation. Det vil koste dig meget i den sidste ende.

Vis fordelene ved dine produkter i stedet for pointere din konkurrenters svagheder. Når du bruger denne metode med at kommunikere med dit brand, så vil det få dig til at fremstå som noget godt. Derudover vil det også frembringe positive følelser, hvilket vil få folk til at købe mere.

Sidst men ikke mindst – aldrig lyv. Nu til dags har alle mennesker rig mulighed for at tjekke alt på internettet. De kan se en hver udtalelse, så hvis du lyver for dine kunder vil dette være en kæmpe fejl.

Markedsføring er alfa omega
Verden har set så mange skøre ideer. Så mange mennesker som køber unødvendige produkter, tage vanvigtige valg og der bliver brugt penge på al verdens ting.

Den rette markedsføringsstrategi kan sælge dig på få minutter. Dette inkludere at finde den rette målgruppe og snakke med dem på den rigtige måde. Endvidere handler det også om at vælge det rette medie for at nå din målgruppe og vælge et klart budskab.
Ydermere til alt dette, så skal du skabe en menneskelig kontakt med de mennesker du laver business med og ikke gå tabt i at være alt for formel.

Og endnu engang – lad vær med at gøre alle tilfredse, fordi du kan ende med at have ingen til sidst.

Meld dig til vores nyhedsbrev

Meld dig til vores nyhedsbrev

Meld dig til vores nyhedsbrev og få spændende nyheder hver uge!

Du er nu tilmeldt nyhedsbrevet!