Efter opfindelsen af internettet, har folks adfærd ændret sig markant – og Efter at folk er begyndt at bruge smartphones, har alle aspekter af livet fuldstændig ændret sig.

I denne artikel, vil vi ikke belyse fordele og ulemper ved eksistensen af internettet, men  vi vil gerne fremhæve den enorme betydning internettet har på den måde, vi køber ting.

Som du måske husker introducerede Jim Lecinski for bare et par år siden sin bog “The Zero Moment of Truth” (eller ZMOT), hvor han beskriver, hvordan købsadfærden har ændret sig med tiden, og hvilke faktorer der har haft betydning for denne ændring.

Vi fandt denne bog meget relevant og derfor mener vi, at det er en god idé at gennemgå teorien med dig, så du kan bruge den til at forbedre din markedsføringsstrategi.

Når du læser denne artikel, kan det være at du synes, du kender til alle disse fakta i forvejen, men hvis du overvejer dem én gang mere kan det helt sikkert hjælpe din virksomhed til at blomstre. Til at begynde med, er det vigtigt at forstå hvad ZMOT betyder – det er nemlig “det præcise øjeblik, hvor folk har et behov, hensigt eller spørgsmål, de ønsker besvaret online” om et produkt, mærke eller noget andet. Det stadie som kunden befinder sig i kaldes også “pre-shopping”.

 

maxresdefault[Image source: Google Images]

 

 

Forestil dig dette – du planlægger din næste familieferie, og du vil gerne gerne besøge Barcelona. Du har et fastlagt budget, og du er på udkig efter dine hotelmuligheder baseret på pris, andre gæsters anmeldelser og ratings af de mulige hoteller. For os mennesker, er det af væsentlig betydning,  hvad andre mener, når det kommer til beslutningsprocessen.

Hvorfor kalder han det “ZERO moment of truth” – eller på dansk “sandhedens øjeblik”? Når man skal tage en beslutning om køb er der to faser – det første og det andet “moment of truth”. Tidligere foregik det sådan, – efter at du fik idéen eller behov for at købe en bestemt vare, at du gik hen til en butik, og tog et kig på varen, læser hvad der er skrevet på etiketten og træffer din beslutning om at købe eller ej. Dette kaldes “first moment of truth”. Det andet, er når du benytter det produkt, du har købt og får erfaring i at bruge det.

I 2016, opfandt Google yderligere to øjeblikke – FMOT og SMOT, eller de såkaldte “Micro Moments”, som vi vil belyse nærmere i et af vores andre blogindlæg.

Så kom internettet, hvilket gjorde at folk kunne få mere at vide om produktet, end den person, der sælger det til dem. Som Douglas Karr (Medstifter og Chief Marketing Officer) siger: I “Zero moment of truth”, søger man flere oplysninger før man går til butikken for at få den bedste vare. Takket være vores smartphones hjælper vores konstante adgang til internettet os med at søge, læse anmeldelser, se videoer og spørge folk i vores netværk, inden vi køber produktet. Faktisk er antallet af mennesker, der gør alle disse ting mens de er i butikken steget betydeligt i de seneste par år.

For at, underbygge hvad vi har sagt hidtil, vil vi give nogle statistikker – ifølge Googles interne data, “er der mere end 100 milliarder søgninger på søgemaskinen hver måned og ⅓ af alle søgninger stammer fra smartphones”. Derfor er betydningen af ZMOT større nu end nogensinde før.

Hvis du har nået dette punkt i artiklen, vil du nu få nogle råd, om hvordan man opnår denne “Zero moment of truth” for at øge salget og styrke dit brands genkendelighed.

Det er nemlig  ikke svært at vinde “Zero moment of truth” øjeblikket, hvis du har den rigtige strategi.

Som du sikkert allerede har forstået, handler det i bund og grund om at komme tættere på dine kunder og at kende deres behov og adfærd.

Der er nogle vigtige punkter, du skal have i tankerne, når du udvikler en vellykket plan.

Vores brand er, hvad folk siger, det er

Det er derfor, du har brug for at sikre, at folk er tilfredse med de oplevelser, du giver dem, og deler denne positive oplevelse med andre. Sociale medier er et stærkt værktøj for at blive et anerkendt og velkendt mærke. Hvis du vil vide mere om sociale medier, kan du læse denne artikel.

Find dine “Zero moment of truth”

Det betyder, at du ved, hvad der er interessant for dine kunder og giver dem, hvad de har brug for. En nem måde at gøre det er at afdække, hvad folk søger efter, og “Google trends” er et nyttigt værktøj, der kan give dig tonsvis af oplysninger om, hvad der er populært inden for det du sælger.

Vær der i de rigtige øjeblikke

En “Moment of truth” er altid et øjeblik, der betyder noget. Det er derfor, du skal være til stede, når dine kunder har brug for dig og besvare de spørgsmål, de beder om. Altid give dem det rigtige svar, når som helst, hvor som helst – være mobil venlig.

Vær synlig

Ifølge statistikkerne, kan en video øge salget, som det gjorde for “Dermablend”. En video viser folk, hvordan dit produkt fungerer, og hvordan de kan drage nytte af det, er afgørende for din succes. Mennesker er visuelle, og vi har brug for at se noget med vores egne øjne, så vi kan få nok tillid til at købe det.

 

Vi håber, at vores indlæg kan bruges i din virksomhed, og du er altid velkommen til at dele dine erfaringer og tanker om “The Zero moment of Truth” – “sandhedens øjeblik”  i kommentarerne nedenfor.

Meld dig til vores nyhedsbrev

Meld dig til vores nyhedsbrev

Meld dig til vores nyhedsbrev og få spændende nyheder hver uge!

Du er nu tilmeldt nyhedsbrevet!