Lad os se det i øjnene – vores daglige liv er intet uden sociale medier. Det er her vi holder kontakten med venner og familie, deler specielle begivenheder og dagligdagen. Men vi er nu kommet så langt, at vi også bruger de sociale medier i forbindelse med arbejdet og markedsføring. Det er ikke bare et rygte, at fremtidige arbejdsgivere tjekker din sociale profil, før eller efter en jobsamtale. Det er derfor vigtigt at være professionel og have et indhold, som kan tåle at blive set af en mulig arbejdsgiver.

En af fordelene ved at have mange forskellige platforme er at der er forskellige formål med netværkene. Det mest populære sociale medie til at forbinde forretningsfolk og virksomheder er naturligvis LinkedIn.

“At skabe økonomiske muligheder for hvert medlem af den globale arbejdsstyrke.” (Jeff Weiner, LinkedIn CEO i et interview til New York Times’ Corner Office). Og det er præcis, hvad de har gjort og fortsætter med at gøre.

Vi bør ikke undervurdere effekten af sociale medie profiler i vores professionelle liv. Det er derfor vi er nødt til, at interessere os for hvordan vores profilbesøgende ser vores profil. Vi kan endda sige, at dette er det første indtryk den besøgende får og vi har kun én chance for at give et godt førstehåndsindtryk.

Med dette blog-indlæg vil vi gerne hjælpe dig med at optimere din LinkedIn-profil for at kunne appellere til dine fremtidige arbejdsgivere og arbejdstagere.

Til at begynde med vil vi gerne minde om, at der er fem niveauer af profilen – “Begynder”, “Intermediate”, “Avanceret”, “Expert” og “All Star”. De er alle afhængige af de oplysninger, du har givet, og i hvilket omfang du har givet oplysninger om dig selv.

For at opnå det højeste niveau “All Star” skal du:

1) Tilføje et profilbillede

2) Liste 2 eller flere stillinger med beskrivelser

3) Have 5 eller flere færdigheder på din profil

4) Skrive et resumé af dig selv

5) Udfylde din branche og placering

6) Skrive hvor du gik i skole

7) Have 50 eller flere forbindelser

At have et højere niveau på din profil øger din placering på LinkedIn. Det vil helt sikkert virke for dig, da det sikrer at din profil vil blive vist i LinkedIn’s søgeresultater, og du vil blive placeret i en højere position, end profiler med et lavere profilniveau.

Denne form for optimering af din profil kræver udelukkende indtastning af information, men der er et par andre ting, du kan gøre, så din profil ser mere professionel ud og arbejder i din favør. Nedenfor har vi listet vores forslag til, hvordan du kan gøre din profil tiltalende med blot et par ændringer.

  • Tilpas din webadresse til din offentlige profil på LinkedIn
    • Hvorfor? – Ud over at det giver dig et mere professionelt udseende, bliver det nemt for din profil at blive delt, og deling er jo præcis hvad sociale medier handler om.
    • Hvordan gør man det? – Gå ind på din profil og se efter et link under dit profilbillede. Her klikker du på linket og din offentlige profil bliver vist. I den øverste højre side kan du se linket med symbolet for “rediger”.
  • Tilføj et baggrundsbillede
    • Hvorfor? – Det giver din profil lidt mere personlighed, og det er en fantastisk måde at præsentere dig selv på en visuel måde. Glem ikke, at dette er et professionelt socialt netværk og relevante billeder er det bedste valg.
    • Hvordan gør man det? – Når du går til Profil> Rediger Profil, ser du teksten “Tilføj et baggrundsbillede”, og på knappen nedenfor kan du uploade et billede (jpg, png eller GIF). 1400×425 px er den optimale opløsning.
  • Inkludér nøglebegreber i de forskellige dele af din profil
    • Hvorfor? – Det er den måde du kan øge din søgemaskineoptimering på din LinkedIn profil, herunder centrale begreber i dit professionelle område, dine erfaringer, sammendrag og / eller i overskriften på din profil.
    • Hvordan gør man det? – Når du indtaster oplysninger for at øge din profils niveau, kan du inkludere de vigtigste og mest relevante søgeord og terminologier.
  • Vis eksempler på dit udførte arbejde
    • Hvorfor? – Fordi det hjælper dig med at vise de bedste eksempler på hvad du kan, eksponere dine bedste færdigheder og bevise, at du er god til det du gør.
    • Hvordan gør man det? – Du går igen ind på “Rediger profil” siden. Når du har indtastet oplysningerne om din erhvervserfaring og har det gemt dem, kan du tilføje medier fra knapperne nedenfor. LinkedIn giver dig mulighed for at tilføje dokumenter, billeder, links, videoer og præsentationer. Det er op til dig, hvilket format du ønsker at uploade i.
  • Strukturér din profil
    • Hvorfor? – Det er rart at vide, at du har mulighed for at bestemme udseendet af din egen profil. Dette er godt, fordi alle kan lide at have kontrol over deres egen offentlige profil, især når det kommer til professionel eksponering.
    • Hvordan gør man det? – Når du er på “Rediger profil” og du kører musen over den dobbeltsidede pil i hvert afsnit, vil din mus blive til en fire-sidet markør og du vil være i stand til at trække og slippe de forskellige sektioner, hvor du vil have dem til at være placeret. Vi foreslår, at du prøver flere varianter for at finde ud af, hvilken passer bedst til dine behov.

Dette er vores forslag til, hvordan du kan optimere din LinkedIn profil. Du kan prøve dem og dele dine erfaringer eller fortælle os om dine løsninger til en fantastisk LinkedIn profil i kommentarfeltet nedenfor.

Meld dig til vores nyhedsbrev

Meld dig til vores nyhedsbrev

Meld dig til vores nyhedsbrev og få spændende nyheder hver uge!

Du er nu tilmeldt nyhedsbrevet!